Waarom moet ik mijzelf als partner identificeren? Hoe doe ik dit op sociale media?

Het is belangrijk dat je, elke keer als je een Partnerlink deelt, dit kenbaar maakt aan jouw publiek. Ze zullen je meer vertrouwen als je transparant bent over waar je ze naartoe verwijst en waarom je dat doet. Om aan de vereisten van het Partnerprogramma te voldoen, moet je (1) een wettelijke kennisgeving aan je links toevoegen waaruit blijkt dat je voldoet aan de eisen en (2) jezelf op je website identificeren als een Amazon Partner met de taal die wordt vereist in de Exploitatieovereenkomst.
In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving moet uw openbaarmaking op linkniveau: :
  1. Duidelijk zijn.  Een duidelijke kennisgeving zou zo simpel kunnen zijn als: '(betaalde link)', '#advertentie' of 'verdient partnercommissies'.
  2. Zichtbaar zijn. Het moet vlak bij een Partnerlink of productbeoordeling zijn geplaatst op een plek waar klanten het gemakkelijk opmerken. Ze zouden er niet naar moeten zoeken.
Daarnaast vereist de Exploitatieovereenkomst dat de volgende verklaring duidelijk en zichtbaar op jouw website wordt weergegeven: 'Als Amazon-Partner verdien ik aan in aanmerking komende aankopen.' Voor inhoud die gegeneerd is door gebruikers van sociale media moet deze verklaring worden gekoppeld aan je account.

Partners moeten ook de richtlijnen van de betreffende sociale media platforms in acht nemen. Partners kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van Facebook‘s Branded Content-tool.

Meer informatie over de richtlijnen: https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/reclame/u-bent-contentcreator Vlaamse audiovisuele media.